Nederlands:Marc mestdagh (Q1584722)

Uit Knowledge Graph Kunstenpunt
Versie door Martine De Jonge (overleg | bijdragen) op 23 aug 2024 om 11:35 (Nieuwe pagina aangemaakt met 'Het werk van Marc Mestdagh verkent op een subtiele manier de relatie tussen mens en kunst. De centrale vraag die hij stelt is of we allemaal een creatieve identiteit hebben. Dit wordt in het werk van de laatst 3 jaar visueel verwerkt door het gebruik van een ID-card vorm, verbonden met de omgeving door een draad of touw. Als symbool voor de mens op zoek naar creatieve en artistieke zingeving. De variaties in techniek, kleur en aanpak inspireren zo tot nieuwe v...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar:navigatie, zoeken

Het werk van Marc Mestdagh verkent op een subtiele manier de relatie tussen mens en kunst. De centrale vraag die hij stelt is of we allemaal een creatieve identiteit hebben. Dit wordt in het werk van de laatst 3 jaar visueel verwerkt door het gebruik van een ID-card vorm, verbonden met de omgeving door een draad of touw. Als symbool voor de mens op zoek naar creatieve en artistieke zingeving. De variaties in techniek, kleur en aanpak inspireren zo tot nieuwe verhalen. De nabijheid en de materialen van de vroegere weverij waar de kunstenaar woont en werkt zijn heel sterk aanwezig. De bezoeker krijgt een gelaagde visuele ervaring, die tegelijk aanzet tot reflectie over verleden en heden, over confrontatie en verbinding, over materie en ideeën. Het is zijn overtuiging dat kunst dwingt tot anders kijken en spreken. Net die dialoog en meerstemmigheid leiden tot een waardevolle beleving en verbinding.                        

Marc Mestdagh's work subtly explores the relationship between humans and art. The central question he poses is whether we all have a creative identity. This is incorporated visually in the work of the last 3 years through the use of an ID-card shape, connected to its surroundings by a wire or rope. As a symbol of humans in search of creative and artistic meaning. The variations in technique, colour and approach thus inspire new stories. The proximity and materials of the former weaving mill where the artist lives and works are very much present. The visitor gets a layered visual experience, which simultaneously encourages reflection on past and present, on confrontation and connection, on matter and ideas. It is his conviction that art forces people to look and speak differently. Just that dialogue and polyphony lead to a valuable experience and connection.