Hoofdpagina: verschil tussen versies

Uit Knowledge Graph Kunstenpunt
Ga naar:navigatie, zoeken
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
(90 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
== Kernitems en properties voor relaties ==
== Kunstenpunt en dataverzameling ==


=== Core items ===
Kunstenpunt verzamelt metadata over culturele activiteiten van artiesten met een band met Vlaanderen en Brussel. We focussen op  activiteiten binnen de disciplines muziek, beeldende kunst en podiumkunsten. We kijken daarom vooral naar concerten, muziekuitgaven (opnames), tentoonstellingen en residenties, en voorstellingen van theater, dans, performance, etc.
* [[Item:Q1|Activiteit]]: [[activiteit_model|met een model voor data entry]]
 
* [[Item:Q2|Cultureel Erfgoed: Ding]]
=== Doelstellingen ===
* [[Item:Q3|Participant]]
 
* [[Item:Q4|Uitvoerder]]
===== Kunstenpunt hergebruikt zelf de metadata =====
* [[Item:Q5|Aanbieder]]
 
* ...
Bij Kunstenpunt voorzien we zelf twee vormen van hergebruik van de gegevens. Enerzijds willen we '''onderzoek''' kunnen doen met de data, bv. door "spreidingsanalyses" te maken, en anderzijds willen we de gegevens gebruiken om de '''vindbaarheid''' van Vlaamse artiesten en hun activiteiten te verhogen via [https://databank.kunsten.be databank.kunsten.be].


=== Relaties tussen core items via properties ===
====== Onderzoek ======
* [[Property:P2|aangeboden door]]
* [[Property:P3|uitgevoerd door]]
* [[Property:P4|gebruikt object]]
* [[Property:P5|werkt samen met]]
* [[Property:P6|neemt deel aan]]
* ...


=== Tabel ===
Kunstenpunt heeft een sterke reputatie op vlak van kwantitatief datagedreven onderzoek (naast de kernwerking, die meer kwalitatief geöriënteerd is). De eigen databank wordt voornamelijk gebruikt om de Vlaamse en internationale "spreiding" in kaart te brengen. Wie doet wat, waar en wanneer? Met welke partners? Een stuk van de kunstensector zelf heeft die spreiding nodig als onderdeel van haar verdienmodel, en het kunsten- en cultuurbeleid legt vanouds nadruk op internationale zichtbaarheid. De monitoring daarvan, en eventuele aansluitende praktijkgerichte en beleidsrelevantie conclusies, proberen we periodiek op te leveren.
{| class="wikitable"
|+ Relaties tussen core entities via properties
|-
! / !! Activiteit !! Ding !! Participant !! Uitvoerder !! Aanbieder !! Samenwerking !! ...
|-
| Activiteit || ? || gebruikt object || / || uitgevoerd door || aangeboden door || ... || ...
|-
| Ding || / || / || / || / || / || ... || ...
|-
| Participant || neemt deel aan|| / || / || / || / || ... || ...
|-
| Uitvoerder || / || / || / || sub/superuitvoerder || / || werkt samen met || ...
|-
| Aanbieder || / || / || / || / || sub/superaanbieder || werkt samen met || ...
|-
| Samenwerking || / || / || / || werkt samen met || werkt samen met || / || ...
|-
| ... || ... || ... || ... || ... || ... || ... || ...
|}


=== Enkele voorbeelden (zou goed zijn om die nog in te voeren en uit te werken ===
====== Vindbaarheid: Databank.kunsten.be ======
* [[Item:Q9|Uitvoerder Arno concert in AB op 5 februari]]
* [[Item:Q8|Participant Max Musterman neemt deel aan allerlei activiteiten]]
* Kunstenaar Wannes Lecompte op residentie in Werkplaats Walter
* Promotiegalerie LMNO neemt Kunstenaarsduo Denicolai en Provoost mee naar Arco Madrid
* Dansgezelschap Rosas tourt met Mozart door Duitsland
* Rosas en ICTUS werken structureel samen, en hermaken de productie drumming (op basis van de oorspronkelijke versie uit 1998) in 2020, als een livestream
* ..


== Noodzakelijke items en properties voor structuur
Op onze eigen website https://databank.kunsten.be hergebruiken we de metadata om over actoren en activiteiten "fiches" te tonen. Dat zijn er ongelooflijk veel. Die fiches helpen dus niet om mensen te promoten, want in de grote hoeveelheid is iedereen gelijk. Wat het wel doet is de vindbaarheid vergroten. De reputatie van Kunstenpunt en de aanwezigheid in de databank bevestigt voor een groot stuk het bestaan van de artiest en de activiteit. Het laat een spoor na. De artiest of activiteit is "gedocumenteerd". Wie het wil kan er ooit iets over terugvinden.


=== Noodzakelijke items ===
Daarnaast voorzien we op https://databank.kunsten.be ook "lijstjes". Dat zijn duidelijk beschreven categorieën van mensen en/of organisaties waar we vanuit de missie van Kunstenpunt de nadruk op willen leggen. Dat zijn bv. organisaties die bezig zijn met jonge publieken, hedendaagse componisten, etc. Wie zich herkent in de categorie mag daarin opgelijst worden.
* Plaats: steden en landen
* [[Item:Q70|Land]]: om te normaliseren in Plaats
* [[Item:Q15|Activiteittype]: om aan te geven dat een bepaald item een activiteittype is
* ...


=== Noodzakelijke properties ===
===== Andere partijen =====
* [[Property:P1|is]]
* ...


== Verdere modellering: benodigde properties per Core Item ==
De gegevens die we verzamelen zijn publiek goed. We vermijden het verzamelen van gevoelige gegevens die niet verder gedeeld mogen worden. Dus iedereen mag ze hergebruiken. Meer nog, via het uitwisselingsplatform dat de Vlaamse Overheid ter beschikking wil stellen is er mogelijk zelfs nog meer informatie beschikbaar. En Kunstenpunt engageert zich om waar mogelijk te verwijzen naar parallelle data op Wikidata (of andere platformen).


=== Properties voor Activiteit ===
Om de data van Kunstenpunt te hergebruiken is er een [https://kg.kunsten.be/query SPARQL eindpunt].
* [[Property:P7|tijdstip]]
* [[Property:P8|discipline]]
* [[Property:P9|duur]]
* [[Property:P10|locatie]]
* [[Property:P11|status]]
* [[Property:P12|thema]]
* [[Property:P13|activiteit type]]
* ...


==== Gelinkte Items voor Activiteiten ====
=== Geschiedenis en toekomst ===
* [[Item:Q11|Discipline]], bv. [[Item:Q19|discipline A]] (hier lijkt het me logischer om gefedereerd een genre lijst binnen te trekken uit een internationale standaard, bv. https://dbpedia.org/ontology/ArtisticGenre)
* [[Item:Q12|Locatie]], bv. [[Item:Q7|Ancienne Belgique]]
* [[Item:Q13|Status]], bv. [[Item:Q18|status A]]
* [[Item:Q14|Thema]], bv. [[Item:Q17|thema A]]
* [[Item:Q15|Activiteit type]], bv. [[Item:Q16|activiteit type A]]


=== Properties voor Uitvoerder ===
Om die metadata te beheren hebben de voorgangers van Kunstenpunt (Vlaams Theaterinstituut, Muziekcentrum Vlaanderen, BAM) in de afgelopen decades eigen databanken gebouwd. Maar de data zat daarin opgesloten. Het datamodel was niet gestandaardiseerd, en de technologie achter die databanken kon bovendien niet verder ontwikkeld worden (omdat de gebruikte frameworks niet meer bestaan, niet meer ondersteund worden, de ontwikkelaars failliet of onbeschikbaar zijn, etc.)
* [[Property:P14|alternatieve naam]] (Belangrijke bemerking is dat de alternatieve naam mogelijk specifiek is voor een bepaalde activiteit, dus is "alternatieve naam" eigenlijk ook nodig op de relatie tussen Activiteit en Uitvoerder/Aanbieder)
* [[Property:P15|rol]] (Ook hier belangerijke bemerking: de rol van bv. een uitvoerder kan verschillend zijn van activiteit tot activiteit; bovendien lijkt het me logischer om hier "gefedereerd" een rollenlijst uit een internationale standaard te hergebruiken, bv. https://www.wikidata.org/wiki/Wikidata:WikiProject_Performing_arts/Data_structure?)
* [[Property:P17|Begindatum]] Kan een geboortedatum zijn in het geval van een persoon, of een startdatum in het geval van een organisatie, collectief, ...


==== Gelinkte Items voor Uitvoerders ====
We ontwikkelden deze "knowledge graph" hier op kg.kunsten.be door gebruik te maken van de Vlaamse standaard voor Cultuurparticipatie (https://data.vlaanderen.be/doc/applicatieprofiel/cultuurparticipatie/) waarin ook het culturele aanbod beschreven kan worden. Door met deze standaard te werken connecteren we in Vlaanderen al zeker met publiq (die uitinvlaanderen.be beheren), Cultuurconnect (die met bibliotheken en ticketing bezig zijn), meemoo (die metadata hebben over audiovisueel archiefmateriaal van culturele activiteiten). Andere organisaties die hiermee bezig zouden kunnen zijn: amateurkoepelorganisaties (die vaak vrijetijdsagenda's bijhouden), CEMPER, CKV, alle archieven en collectiebeherende instellingen van het Vlaamse Cultureel-Erfgoeddomein, etc. Ook internationaal zijn er heel wat spelers actief die culturele activiteiten beschrijven: Discogs, Musicbrainz, Operabase, Artfacts, Bachtrack, Facebook, Songkick, BandsInTown, setlist.fm, SecondHandSongs, wikidata, etc.
* [[Item:Q20|Rol]], bv. [[Item:Q21|zanger]] of [[Item:Q22|gitarist]]


=== Properties voor Aanbieder ===
=== Visie ===
* alternatieve naam (zie hoger bij Uitvoerder)
* thema (zie hoger bij Activiteit)
* activiteit type (zie hoger bij Activiteit)
* [[Property:P16|aanbieder type]]
* [[Property:P17|Begindatum]] Kan een geboortedatum zijn in het geval van een persoon, of een startdatum in het geval van een organisatie, collectief, ...


==== Gelinkte Items voor Aanbieders ====
==== Technologiekeuze ====
* [[Item:Q23|Aanbieder type]], bv. [[Item:Q24|aanbieder type A]]
Omdat Kunstenpunt geen technologiebedrijf is, is het voor ons belangrijk om cruciale en infrastructurele technologische overwegingen niet zelf te nemen. We moeten vertrouwen op onze partners om een duurzame en gedeelde technologie-infrastructuur uit te bouwen. Dat kunnen we zelf niet doen.  


=== Properties voor Samenwerking ===
Voor ons ligt de nadruk op de mogelijkheid om enerzijds metadata in een standaard formaat te kunnen aanvoeren, en anderzijds om te bewaken dat de infrastructuur die andere ontwikkelen alle tools aanreikt om de verzamelde data van een zo hoog mogelijke kwaliteit te houden.
* [[Property:P17|Begindatum]] De begindatum van de samenwerking


Het lijkt erop dat een samenwerking echt wordt toegespitst op een samenwerking in functie van een activiteit? Maar hoe hou je dan bij dat er bijvoorbeeld een structurele samenwerking is tussen Luc Tuymans en Zeno X, of tussen ICTUS en Rosas, of tussen Aubergine Artist Management en De Beren Gieren, of tussen Frans Brood Productions en Circus Ronaldo? Dit is echt wel belangrijk om te weten voor heel wat kennisnoden, bv. de impact van zulke duurzame samenwerkingen op internationale zichtbaarheid, de bredere vraag of zulke duurzame samenwerkingen immer afkalven, ...?
Dat wil zeggen dat we uit principe:


=== Properties die vanuit Cultuur Erfgoed Object komen ===
* vermijden om "eigen software" te schrijven. We hergebruiken wat er ons wordt aangereikt vanuit bestaande (open source) pakketten
* onze "feature requests" afstemmen op wat er beschikbaar is. Als we met een hele specifieke feature request komen die nog niet bestaat, dan is het mogelijk een feature die eigenlijk niet zo nodig is. Als dat wel zo zou zijn, dan signaleren we dat aan de ontwikkelaars en community rond het pakket, in de hoop dat zij deze feature opnemen in hun roadmap.
* ...
* ...
==== Zelfidentificatie ====
De databank is niet afgesloten, en bovendien ook niet gecureerd. Iedereen die zichzelf identificeert, of geïdentificeerd wordt als professionele of professionaliserende artiest mag in de databank. Idem voor hun activiteiten. Kunstenpunt hanteert geen eigen poortwachterschap.
Kunstenpunt stelt drie mensen deeltijds tewerk om (één iemand per discipline) zelf actief metadata te verzamelen. Maar dat is niet voldoende, want er gebeuren bijzonder veel activiteiten door bijzonder veel actoren. Die allemaal overschouwen is onmogelijk. Daarom is het belangrijk dat we ''communities'' activeren en de mogelijkheid geven om de gegevens aan te vullen, te corrigeren, te verrijken, etc.
Kunstenpunt kan hierbij een faciliterende rol spelen. Bijvoorbeeld door helpen accenten te leggen, projecten te definiëren, bijeenkomsten te organiseren, ondersteuning te bieden, de gemeenschap samen en actief houden, etc.
Zie deze pagina voor verdere reflectie over aanvullen van data: [[data kwaliteit projecten]].

Huidige versie van 6 okt 2024 om 14:53

Kunstenpunt en dataverzameling

Kunstenpunt verzamelt metadata over culturele activiteiten van artiesten met een band met Vlaanderen en Brussel. We focussen op activiteiten binnen de disciplines muziek, beeldende kunst en podiumkunsten. We kijken daarom vooral naar concerten, muziekuitgaven (opnames), tentoonstellingen en residenties, en voorstellingen van theater, dans, performance, etc.

Doelstellingen

Kunstenpunt hergebruikt zelf de metadata

Bij Kunstenpunt voorzien we zelf twee vormen van hergebruik van de gegevens. Enerzijds willen we onderzoek kunnen doen met de data, bv. door "spreidingsanalyses" te maken, en anderzijds willen we de gegevens gebruiken om de vindbaarheid van Vlaamse artiesten en hun activiteiten te verhogen via databank.kunsten.be.

Onderzoek

Kunstenpunt heeft een sterke reputatie op vlak van kwantitatief datagedreven onderzoek (naast de kernwerking, die meer kwalitatief geöriënteerd is). De eigen databank wordt voornamelijk gebruikt om de Vlaamse en internationale "spreiding" in kaart te brengen. Wie doet wat, waar en wanneer? Met welke partners? Een stuk van de kunstensector zelf heeft die spreiding nodig als onderdeel van haar verdienmodel, en het kunsten- en cultuurbeleid legt vanouds nadruk op internationale zichtbaarheid. De monitoring daarvan, en eventuele aansluitende praktijkgerichte en beleidsrelevantie conclusies, proberen we periodiek op te leveren.

Vindbaarheid: Databank.kunsten.be

Op onze eigen website https://databank.kunsten.be hergebruiken we de metadata om over actoren en activiteiten "fiches" te tonen. Dat zijn er ongelooflijk veel. Die fiches helpen dus niet om mensen te promoten, want in de grote hoeveelheid is iedereen gelijk. Wat het wel doet is de vindbaarheid vergroten. De reputatie van Kunstenpunt en de aanwezigheid in de databank bevestigt voor een groot stuk het bestaan van de artiest en de activiteit. Het laat een spoor na. De artiest of activiteit is "gedocumenteerd". Wie het wil kan er ooit iets over terugvinden.

Daarnaast voorzien we op https://databank.kunsten.be ook "lijstjes". Dat zijn duidelijk beschreven categorieën van mensen en/of organisaties waar we vanuit de missie van Kunstenpunt de nadruk op willen leggen. Dat zijn bv. organisaties die bezig zijn met jonge publieken, hedendaagse componisten, etc. Wie zich herkent in de categorie mag daarin opgelijst worden.

Andere partijen

De gegevens die we verzamelen zijn publiek goed. We vermijden het verzamelen van gevoelige gegevens die niet verder gedeeld mogen worden. Dus iedereen mag ze hergebruiken. Meer nog, via het uitwisselingsplatform dat de Vlaamse Overheid ter beschikking wil stellen is er mogelijk zelfs nog meer informatie beschikbaar. En Kunstenpunt engageert zich om waar mogelijk te verwijzen naar parallelle data op Wikidata (of andere platformen).

Om de data van Kunstenpunt te hergebruiken is er een SPARQL eindpunt.

Geschiedenis en toekomst

Om die metadata te beheren hebben de voorgangers van Kunstenpunt (Vlaams Theaterinstituut, Muziekcentrum Vlaanderen, BAM) in de afgelopen decades eigen databanken gebouwd. Maar de data zat daarin opgesloten. Het datamodel was niet gestandaardiseerd, en de technologie achter die databanken kon bovendien niet verder ontwikkeld worden (omdat de gebruikte frameworks niet meer bestaan, niet meer ondersteund worden, de ontwikkelaars failliet of onbeschikbaar zijn, etc.)

We ontwikkelden deze "knowledge graph" hier op kg.kunsten.be door gebruik te maken van de Vlaamse standaard voor Cultuurparticipatie (https://data.vlaanderen.be/doc/applicatieprofiel/cultuurparticipatie/) waarin ook het culturele aanbod beschreven kan worden. Door met deze standaard te werken connecteren we in Vlaanderen al zeker met publiq (die uitinvlaanderen.be beheren), Cultuurconnect (die met bibliotheken en ticketing bezig zijn), meemoo (die metadata hebben over audiovisueel archiefmateriaal van culturele activiteiten). Andere organisaties die hiermee bezig zouden kunnen zijn: amateurkoepelorganisaties (die vaak vrijetijdsagenda's bijhouden), CEMPER, CKV, alle archieven en collectiebeherende instellingen van het Vlaamse Cultureel-Erfgoeddomein, etc. Ook internationaal zijn er heel wat spelers actief die culturele activiteiten beschrijven: Discogs, Musicbrainz, Operabase, Artfacts, Bachtrack, Facebook, Songkick, BandsInTown, setlist.fm, SecondHandSongs, wikidata, etc.

Visie

Technologiekeuze

Omdat Kunstenpunt geen technologiebedrijf is, is het voor ons belangrijk om cruciale en infrastructurele technologische overwegingen niet zelf te nemen. We moeten vertrouwen op onze partners om een duurzame en gedeelde technologie-infrastructuur uit te bouwen. Dat kunnen we zelf niet doen.

Voor ons ligt de nadruk op de mogelijkheid om enerzijds metadata in een standaard formaat te kunnen aanvoeren, en anderzijds om te bewaken dat de infrastructuur die andere ontwikkelen alle tools aanreikt om de verzamelde data van een zo hoog mogelijke kwaliteit te houden.

Dat wil zeggen dat we uit principe:

  • vermijden om "eigen software" te schrijven. We hergebruiken wat er ons wordt aangereikt vanuit bestaande (open source) pakketten
  • onze "feature requests" afstemmen op wat er beschikbaar is. Als we met een hele specifieke feature request komen die nog niet bestaat, dan is het mogelijk een feature die eigenlijk niet zo nodig is. Als dat wel zo zou zijn, dan signaleren we dat aan de ontwikkelaars en community rond het pakket, in de hoop dat zij deze feature opnemen in hun roadmap.
  • ...

Zelfidentificatie

De databank is niet afgesloten, en bovendien ook niet gecureerd. Iedereen die zichzelf identificeert, of geïdentificeerd wordt als professionele of professionaliserende artiest mag in de databank. Idem voor hun activiteiten. Kunstenpunt hanteert geen eigen poortwachterschap.

Kunstenpunt stelt drie mensen deeltijds tewerk om (één iemand per discipline) zelf actief metadata te verzamelen. Maar dat is niet voldoende, want er gebeuren bijzonder veel activiteiten door bijzonder veel actoren. Die allemaal overschouwen is onmogelijk. Daarom is het belangrijk dat we communities activeren en de mogelijkheid geven om de gegevens aan te vullen, te corrigeren, te verrijken, etc.

Kunstenpunt kan hierbij een faciliterende rol spelen. Bijvoorbeeld door helpen accenten te leggen, projecten te definiëren, bijeenkomsten te organiseren, ondersteuning te bieden, de gemeenschap samen en actief houden, etc.

Zie deze pagina voor verdere reflectie over aanvullen van data: data kwaliteit projecten.