Nederlands:Jester (Q168514): verschil tussen versies
eerste upload |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
| (Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
| Regel 1: | Regel 1: | ||
<div>Jester is een ontmoetingsplaats voor de ontwikkeling en presentatie van hedendaagse kunst waar de narren van de toekomst leven, werken en delen in Genk. De kruisbestuiving tussen de residenties en de tentoonstellingen maakt van Jester een vruchtbare voedingsbodem voor experiment, onderzoek en uitwisseling in een post-industrieel landschap. Jester is, net zoals de nar, een gesprekspartner die geen eenduidige antwoorden biedt, maar in dialoog treedt met uitgesproken en minder gehoorde stemmen. De nar luistert aandachtig naar kunstenaars en curatoren, denkers en makers, buren en partners, om de maatschappij een meerstemmige, maar kritische spiegel voor te schotelen. Deze onverwachte ontmoetingen tussen kunstenaars en de gemeenschap, liggen aan de basis van onze excentrieke en solidaire werking, waarbij iedereen wordt gehoord én bevraagd. |
|||
<div>Jester (de hofnar) is een instelling voor hedendaagse kunst, in Genk, België. Ze is ontstaan uit de fusie tussen FLACC en CIAP, beide succesvolle organisaties in Vlaams Limburg met nationaal en internationaal programma en bereik. Jester wordt structureel ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap en Stad Genk. In de loop van 2023 krijgt het een drietal nieuwe gebouwen. Tot die tijd werkt Jester vanuit twee locaties: het werkplaatsengebouw in Casino Modern en de presentatieruimte in het Energiegebouw op C-mine. Ook heeft Jester een appartement waar kunstenaars kunnen verblijven.<br><br>Jester ligt vanaf 2024 in het hart van een gebied in ontwikkeling (op de C-mine site in Genk) – een brandpunt waar verschillende globale transformatieprocessen en hun economische, ecologische en demografische gevolgen, zich manifesteren en grijpbaar worden. Door haar stimulerende en genereuze aanwezigheid levert Jester een belangrijke bijdrage aan het creëren van een levendige culturele oase on site, met een nationaal en internationaal bereik.<br><br>De combinatie van wonen (residency), werken (verschillende werkplaatsen) en publiek maken (van tentoonstelling, film screening, performance, lezing, tot testopstelling, online en offline), biedt de kans om gedurende een aantal jaar tijd, een steeds veranderde constellatie te creëren van uitgesproken projecten, waarin ontwikkeling en presentatie centraal staan.<br><br>Een toegewijde community speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling, circulatie en evolutie van de Jester verhalen. Allerlei soorten publiek, van lokaal tot internationaal, fysiek of online, en van professionals in het kunstenveld tot liefhebbers van de locatie, krijgen een plek binnen het programma. Jester is een ledenorganisatie. Ze is trots op de ledenwerking die zij heeft en ziet de leden als belangrijk onderdeel in het grotere verhaal. De leden steunen de organisatie en dragen bij door middel van vrijwilligerswerk en sinds kort ook door middel van eigen projecten.<br><strong><br>Jester Residency</strong><br>Jester heeft naast haar eigen programmering plaats voor kunstenaars die tijdelijk bij ons willen intrekken om aan een onderzoek of productie te werken. Via een open call worden kunstenaars geselecteerd die tegen een zeer beperkte vergoeding kunnen komen. Vanuit het Jester team geven we ondersteuning bij hun project.<br><br><strong>Jester werkplaatsen</strong><br>Ook is het mogelijk om tegen vergoeding gebruikt te maken van de werkplaatsen en het appartement. Deze betaalde werkperiode wordt volledig door de kunstenaar zelf gefinancierd en is gericht op productie van werk in de werkplaatsen.</div> |
|||
Jester ontstond in 2021 door de fusie van FLACC en CIAP, twee Limburgse organisaties die sinds de jaren zeventig uitgroeiden tot vitale spelers in het (inter)nationale kunstenveld. In 2023 landde Jester in drie nieuwe paviljoenen op de site van C-mine. Door de unieke geschiedenis van deze mijnsite en de naburige, multiculturele cités zijn sociale, economische, demografische en ecologische vraagstukken diep geworteld in de werking van Jester. Het landschap van Winterslag belichaamt het vermogen om energie op te wekken en te verwerken, door haar industriële verleden van steenkoolontginning, maar ook door de huidige concentratie van culturele actoren en haar centrale ligging in de Euregio. Jester legt vanuit de periferie nieuwe verbindingen met dit veerkrachtige ecosysteem om nieuwe energie te (re)genereren in deze b(l)oeiende werk-, woon-, en toonplek. |
|||
Jester ondersteunt startende en internationale beeldende kunstenaars om hun praktijk verder uit te bouwen en om met nieuwe media te experimenteren in onze werkplaatsen (hout, metaal, keramiek en digitaal). Door middel van artistieke, productionele en zakelijke begeleiding stimuleert Jester deze toekomstige narren om zichzelf, elkaar en de wereld te bevragen. De verschillende temporaliteiten van ontwikkeling en presentatie worden onlosmakelijk met elkaar verweven en ontmoeten elkaar in een inspirerende conversatie tussen verschillende artistieke praktijken. De site rond Jester is een gebied in ontwikkeling, wat resoneert met een dynamische en transformatieve programmastructuur waarbij kunstenaars mee vorm geven aan de jonge organisatie en haar evoluerende fysieke en mentale ruimte. Net zoals Genk aan het begin van de 20ste eeuw bekend stond als een station d’artistes – een geliefd toevluchtsoord voor schilders, wetenschappers en schrijvers – verwelkomt Jester jaarlijks tientallen internationale kunstenaars om elkaar te ontmoeten en het getekende, postindustriële landschap samen te verkennen. |
|||
Jester onderschrijft de principes van zorg, diversiteit en duurzaamheid. Jester werkt samen met kunstenaars volgens de waarden van Juist is Juist en geeft eerlijke verloningen voor artistiek werk. Jester recupereert, recycleert en ontleent materialen om de overproductie en afvalstroom in de kunstensector tegen te gaan. Voor de selectiecriteria van kunstenaars maakt Jester geen onderscheid tussen gender, religie, achtergrond, nationaliteit of leeftijd. Op deze en vele andere manieren tracht de kunstorganisatie een steen(kool)tje bij te dragen aan een meer inclusieve, genereuze, transparante en solidaire sector én wereld. |
|||
In een interview stelde Beatrice K. Otto, auteur van 'Fools Are Everywhere: The Court Jester Around the World’, het als volgt: |
|||
"Ik denk dat we altijd narren of narrentypes nodig zullen hebben, omdat er altijd veel te bespotten of te verketteren zal zijn - totdat we ofwel ons vermogen om te lachen verliezen, ofwel de wereld op miraculeuze wijze verstoken raakt van domheid, saaiheid en corruptie. Als we kijken naar wat er tot nu toe is gebeurd, zal het menselijk ras moeten uitsterven voordat dat gebeurt, dus ik zie narren nog niet snel uitsterven en het zal een trieste en gevaarlijke dag zijn als dat wel gebeurt. Zelfs in democratische samenlevingen spelen ze een belangrijke rol, aangezien die verre van perfect zijn. En in totalitaire staten heb ik de indruk dat narrenhumor vrij moeilijk te onderdrukken is omdat het deel uitmaakt van het overlevingsmechanisme - het gaat gewoon ondergronds en krijgt een scherper randje. |
|||
Al bij al is de nar dus niet slechts een historisch curiosum, maar een dynamisch element van de menselijke samenleving." |
|||
</div> |
|||
Huidige versie van 14 jan 2025 09:46
Jester ontstond in 2021 door de fusie van FLACC en CIAP, twee Limburgse organisaties die sinds de jaren zeventig uitgroeiden tot vitale spelers in het (inter)nationale kunstenveld. In 2023 landde Jester in drie nieuwe paviljoenen op de site van C-mine. Door de unieke geschiedenis van deze mijnsite en de naburige, multiculturele cités zijn sociale, economische, demografische en ecologische vraagstukken diep geworteld in de werking van Jester. Het landschap van Winterslag belichaamt het vermogen om energie op te wekken en te verwerken, door haar industriële verleden van steenkoolontginning, maar ook door de huidige concentratie van culturele actoren en haar centrale ligging in de Euregio. Jester legt vanuit de periferie nieuwe verbindingen met dit veerkrachtige ecosysteem om nieuwe energie te (re)genereren in deze b(l)oeiende werk-, woon-, en toonplek.
Jester ondersteunt startende en internationale beeldende kunstenaars om hun praktijk verder uit te bouwen en om met nieuwe media te experimenteren in onze werkplaatsen (hout, metaal, keramiek en digitaal). Door middel van artistieke, productionele en zakelijke begeleiding stimuleert Jester deze toekomstige narren om zichzelf, elkaar en de wereld te bevragen. De verschillende temporaliteiten van ontwikkeling en presentatie worden onlosmakelijk met elkaar verweven en ontmoeten elkaar in een inspirerende conversatie tussen verschillende artistieke praktijken. De site rond Jester is een gebied in ontwikkeling, wat resoneert met een dynamische en transformatieve programmastructuur waarbij kunstenaars mee vorm geven aan de jonge organisatie en haar evoluerende fysieke en mentale ruimte. Net zoals Genk aan het begin van de 20ste eeuw bekend stond als een station d’artistes – een geliefd toevluchtsoord voor schilders, wetenschappers en schrijvers – verwelkomt Jester jaarlijks tientallen internationale kunstenaars om elkaar te ontmoeten en het getekende, postindustriële landschap samen te verkennen.
Jester onderschrijft de principes van zorg, diversiteit en duurzaamheid. Jester werkt samen met kunstenaars volgens de waarden van Juist is Juist en geeft eerlijke verloningen voor artistiek werk. Jester recupereert, recycleert en ontleent materialen om de overproductie en afvalstroom in de kunstensector tegen te gaan. Voor de selectiecriteria van kunstenaars maakt Jester geen onderscheid tussen gender, religie, achtergrond, nationaliteit of leeftijd. Op deze en vele andere manieren tracht de kunstorganisatie een steen(kool)tje bij te dragen aan een meer inclusieve, genereuze, transparante en solidaire sector én wereld.
In een interview stelde Beatrice K. Otto, auteur van 'Fools Are Everywhere: The Court Jester Around the World’, het als volgt:
"Ik denk dat we altijd narren of narrentypes nodig zullen hebben, omdat er altijd veel te bespotten of te verketteren zal zijn - totdat we ofwel ons vermogen om te lachen verliezen, ofwel de wereld op miraculeuze wijze verstoken raakt van domheid, saaiheid en corruptie. Als we kijken naar wat er tot nu toe is gebeurd, zal het menselijk ras moeten uitsterven voordat dat gebeurt, dus ik zie narren nog niet snel uitsterven en het zal een trieste en gevaarlijke dag zijn als dat wel gebeurt. Zelfs in democratische samenlevingen spelen ze een belangrijke rol, aangezien die verre van perfect zijn. En in totalitaire staten heb ik de indruk dat narrenhumor vrij moeilijk te onderdrukken is omdat het deel uitmaakt van het overlevingsmechanisme - het gaat gewoon ondergronds en krijgt een scherper randje.
Al bij al is de nar dus niet slechts een historisch curiosum, maar een dynamisch element van de menselijke samenleving."
