Hoofdpagina: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
(50 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
== | == Kunstenpunt en dataverzameling == | ||
Kunstenpunt verzamelt metadata over culturele activiteiten van artiesten met een band met Vlaanderen en Brussel. We focussen op activiteiten binnen de disciplines muziek, beeldende kunst en podiumkunsten. We kijken daarom vooral naar concerten, muziekuitgaven (opnames), tentoonstellingen en residenties, en voorstellingen van theater, dans, performance, etc. | |||
=== | === Doelstellingen === | ||
=== | ===== Kunstenpunt hergebruikt zelf de metadata ===== | ||
Bij Kunstenpunt voorzien we zelf twee vormen van hergebruik van de gegevens. Enerzijds willen we '''onderzoek''' kunnen doen met de data, bv. door "spreidingsanalyses" te maken, en anderzijds willen we de gegevens gebruiken om de '''vindbaarheid''' van Vlaamse artiesten en hun activiteiten te verhogen via [https://databank.kunsten.be databank.kunsten.be]. | |||
== | ====== Onderzoek ====== | ||
Kunstenpunt heeft een sterke reputatie op vlak van kwantitatief datagedreven onderzoek (naast de kernwerking, die meer kwalitatief geöriënteerd is). De eigen databank wordt voornamelijk gebruikt om de Vlaamse en internationale "spreiding" in kaart te brengen. Wie doet wat, waar en wanneer? Met welke partners? Een stuk van de kunstensector zelf heeft die spreiding nodig als onderdeel van haar verdienmodel, en het kunsten- en cultuurbeleid legt vanouds nadruk op internationale zichtbaarheid. De monitoring daarvan, en eventuele aansluitende praktijkgerichte en beleidsrelevantie conclusies, proberen we periodiek op te leveren. | |||
=== | ====== Vindbaarheid: Databank.kunsten.be ====== | ||
Op onze eigen website https://databank.kunsten.be hergebruiken we de metadata om over actoren en activiteiten "fiches" te tonen. Dat zijn er ongelooflijk veel. Die fiches helpen dus niet om mensen te promoten, want in de grote hoeveelheid is iedereen gelijk. Wat het wel doet is de vindbaarheid vergroten. De reputatie van Kunstenpunt en de aanwezigheid in de databank bevestigt voor een groot stuk het bestaan van de artiest en de activiteit. Het laat een spoor na. De artiest of activiteit is "gedocumenteerd". Wie het wil kan er ooit iets over terugvinden. | |||
Daarnaast voorzien we op https://databank.kunsten.be ook "lijstjes". Dat zijn duidelijk beschreven categorieën van mensen en/of organisaties waar we vanuit de missie van Kunstenpunt de nadruk op willen leggen. Dat zijn bv. organisaties die bezig zijn met jonge publieken, hedendaagse componisten, etc. Wie zich herkent in de categorie mag daarin opgelijst worden. | |||
=== | ===== Andere partijen ===== | ||
De gegevens die we verzamelen zijn publiek goed. We vermijden het verzamelen van gevoelige gegevens die niet verder gedeeld mogen worden. Dus iedereen mag ze hergebruiken. Meer nog, via het uitwisselingsplatform dat de Vlaamse Overheid ter beschikking wil stellen is er mogelijk zelfs nog meer informatie beschikbaar. En Kunstenpunt engageert zich om waar mogelijk te verwijzen naar parallelle data op Wikidata (of andere platformen). | |||
Om de data van Kunstenpunt te hergebruiken is er een [https://kg.kunsten.be/query SPARQL eindpunt]. | |||
=== | === Geschiedenis en toekomst === | ||
Om die metadata te beheren hebben de voorgangers van Kunstenpunt (Vlaams Theaterinstituut, Muziekcentrum Vlaanderen, BAM) in de afgelopen decades eigen databanken gebouwd. Maar de data zat daarin opgesloten. Het datamodel was niet gestandaardiseerd, en de technologie achter die databanken kon bovendien niet verder ontwikkeld worden (omdat de gebruikte frameworks niet meer bestaan, niet meer ondersteund worden, de ontwikkelaars failliet of onbeschikbaar zijn, etc.) | |||
We ontwikkelden deze "knowledge graph" hier op kg.kunsten.be door gebruik te maken van de Vlaamse standaard voor Cultuurparticipatie (https://data.vlaanderen.be/doc/applicatieprofiel/cultuurparticipatie/) waarin ook het culturele aanbod beschreven kan worden. Door met deze standaard te werken connecteren we in Vlaanderen al zeker met publiq (die uitinvlaanderen.be beheren), Cultuurconnect (die met bibliotheken en ticketing bezig zijn), meemoo (die metadata hebben over audiovisueel archiefmateriaal van culturele activiteiten). Andere organisaties die hiermee bezig zouden kunnen zijn: amateurkoepelorganisaties (die vaak vrijetijdsagenda's bijhouden), CEMPER, CKV, alle archieven en collectiebeherende instellingen van het Vlaamse Cultureel-Erfgoeddomein, etc. Ook internationaal zijn er heel wat spelers actief die culturele activiteiten beschrijven: Discogs, Musicbrainz, Operabase, Artfacts, Bachtrack, Facebook, Songkick, BandsInTown, setlist.fm, SecondHandSongs, wikidata, etc. | |||
=== | === Visie === | ||
=== | ==== Technologiekeuze ==== | ||
Omdat Kunstenpunt geen technologiebedrijf is, is het voor ons belangrijk om cruciale en infrastructurele technologische overwegingen niet zelf te nemen. We moeten vertrouwen op onze partners om een duurzame en gedeelde technologie-infrastructuur uit te bouwen. Dat kunnen we zelf niet doen. | |||
Voor ons ligt de nadruk op de mogelijkheid om enerzijds metadata in een standaard formaat te kunnen aanvoeren, en anderzijds om te bewaken dat de infrastructuur die andere ontwikkelen alle tools aanreikt om de verzamelde data van een zo hoog mogelijke kwaliteit te houden. | |||
Dat wil zeggen dat we uit principe: | |||
* vermijden om "eigen software" te schrijven. We hergebruiken wat er ons wordt aangereikt vanuit bestaande (open source) pakketten | |||
* onze "feature requests" afstemmen op wat er beschikbaar is. Als we met een hele specifieke feature request komen die nog niet bestaat, dan is het mogelijk een feature die eigenlijk niet zo nodig is. Als dat wel zo zou zijn, dan signaleren we dat aan de ontwikkelaars en community rond het pakket, in de hoop dat zij deze feature opnemen in hun roadmap. | |||
* ... | |||
=== | ==== Zelfidentificatie ==== | ||
De databank is niet afgesloten, en bovendien ook niet gecureerd. Iedereen die zichzelf identificeert, of geïdentificeerd wordt als professionele of professionaliserende artiest mag in de databank. Idem voor hun activiteiten. Kunstenpunt hanteert geen eigen poortwachterschap. | |||
Kunstenpunt stelt drie mensen deeltijds tewerk om (één iemand per discipline) zelf actief metadata te verzamelen. Maar dat is niet voldoende, want er gebeuren bijzonder veel activiteiten door bijzonder veel actoren. Die allemaal overschouwen is onmogelijk. Daarom is het belangrijk dat we ''communities'' activeren en de mogelijkheid geven om de gegevens aan te vullen, te corrigeren, te verrijken, etc. | |||
Kunstenpunt kan hierbij een faciliterende rol spelen. Bijvoorbeeld door helpen accenten te leggen, projecten te definiëren, bijeenkomsten te organiseren, ondersteuning te bieden, de gemeenschap samen en actief houden, etc. | |||
Zie deze pagina voor verdere reflectie over aanvullen van data: [[data kwaliteit projecten]]. |
Huidige versie van 6 okt 2024 om 14:53
Kunstenpunt en dataverzameling
Kunstenpunt verzamelt metadata over culturele activiteiten van artiesten met een band met Vlaanderen en Brussel. We focussen op activiteiten binnen de disciplines muziek, beeldende kunst en podiumkunsten. We kijken daarom vooral naar concerten, muziekuitgaven (opnames), tentoonstellingen en residenties, en voorstellingen van theater, dans, performance, etc.
Doelstellingen
Kunstenpunt hergebruikt zelf de metadata
Bij Kunstenpunt voorzien we zelf twee vormen van hergebruik van de gegevens. Enerzijds willen we onderzoek kunnen doen met de data, bv. door "spreidingsanalyses" te maken, en anderzijds willen we de gegevens gebruiken om de vindbaarheid van Vlaamse artiesten en hun activiteiten te verhogen via databank.kunsten.be.
Onderzoek
Kunstenpunt heeft een sterke reputatie op vlak van kwantitatief datagedreven onderzoek (naast de kernwerking, die meer kwalitatief geöriënteerd is). De eigen databank wordt voornamelijk gebruikt om de Vlaamse en internationale "spreiding" in kaart te brengen. Wie doet wat, waar en wanneer? Met welke partners? Een stuk van de kunstensector zelf heeft die spreiding nodig als onderdeel van haar verdienmodel, en het kunsten- en cultuurbeleid legt vanouds nadruk op internationale zichtbaarheid. De monitoring daarvan, en eventuele aansluitende praktijkgerichte en beleidsrelevantie conclusies, proberen we periodiek op te leveren.
Vindbaarheid: Databank.kunsten.be
Op onze eigen website https://databank.kunsten.be hergebruiken we de metadata om over actoren en activiteiten "fiches" te tonen. Dat zijn er ongelooflijk veel. Die fiches helpen dus niet om mensen te promoten, want in de grote hoeveelheid is iedereen gelijk. Wat het wel doet is de vindbaarheid vergroten. De reputatie van Kunstenpunt en de aanwezigheid in de databank bevestigt voor een groot stuk het bestaan van de artiest en de activiteit. Het laat een spoor na. De artiest of activiteit is "gedocumenteerd". Wie het wil kan er ooit iets over terugvinden.
Daarnaast voorzien we op https://databank.kunsten.be ook "lijstjes". Dat zijn duidelijk beschreven categorieën van mensen en/of organisaties waar we vanuit de missie van Kunstenpunt de nadruk op willen leggen. Dat zijn bv. organisaties die bezig zijn met jonge publieken, hedendaagse componisten, etc. Wie zich herkent in de categorie mag daarin opgelijst worden.
Andere partijen
De gegevens die we verzamelen zijn publiek goed. We vermijden het verzamelen van gevoelige gegevens die niet verder gedeeld mogen worden. Dus iedereen mag ze hergebruiken. Meer nog, via het uitwisselingsplatform dat de Vlaamse Overheid ter beschikking wil stellen is er mogelijk zelfs nog meer informatie beschikbaar. En Kunstenpunt engageert zich om waar mogelijk te verwijzen naar parallelle data op Wikidata (of andere platformen).
Om de data van Kunstenpunt te hergebruiken is er een SPARQL eindpunt.
Geschiedenis en toekomst
Om die metadata te beheren hebben de voorgangers van Kunstenpunt (Vlaams Theaterinstituut, Muziekcentrum Vlaanderen, BAM) in de afgelopen decades eigen databanken gebouwd. Maar de data zat daarin opgesloten. Het datamodel was niet gestandaardiseerd, en de technologie achter die databanken kon bovendien niet verder ontwikkeld worden (omdat de gebruikte frameworks niet meer bestaan, niet meer ondersteund worden, de ontwikkelaars failliet of onbeschikbaar zijn, etc.)
We ontwikkelden deze "knowledge graph" hier op kg.kunsten.be door gebruik te maken van de Vlaamse standaard voor Cultuurparticipatie (https://data.vlaanderen.be/doc/applicatieprofiel/cultuurparticipatie/) waarin ook het culturele aanbod beschreven kan worden. Door met deze standaard te werken connecteren we in Vlaanderen al zeker met publiq (die uitinvlaanderen.be beheren), Cultuurconnect (die met bibliotheken en ticketing bezig zijn), meemoo (die metadata hebben over audiovisueel archiefmateriaal van culturele activiteiten). Andere organisaties die hiermee bezig zouden kunnen zijn: amateurkoepelorganisaties (die vaak vrijetijdsagenda's bijhouden), CEMPER, CKV, alle archieven en collectiebeherende instellingen van het Vlaamse Cultureel-Erfgoeddomein, etc. Ook internationaal zijn er heel wat spelers actief die culturele activiteiten beschrijven: Discogs, Musicbrainz, Operabase, Artfacts, Bachtrack, Facebook, Songkick, BandsInTown, setlist.fm, SecondHandSongs, wikidata, etc.
Visie
Technologiekeuze
Omdat Kunstenpunt geen technologiebedrijf is, is het voor ons belangrijk om cruciale en infrastructurele technologische overwegingen niet zelf te nemen. We moeten vertrouwen op onze partners om een duurzame en gedeelde technologie-infrastructuur uit te bouwen. Dat kunnen we zelf niet doen.
Voor ons ligt de nadruk op de mogelijkheid om enerzijds metadata in een standaard formaat te kunnen aanvoeren, en anderzijds om te bewaken dat de infrastructuur die andere ontwikkelen alle tools aanreikt om de verzamelde data van een zo hoog mogelijke kwaliteit te houden.
Dat wil zeggen dat we uit principe:
- vermijden om "eigen software" te schrijven. We hergebruiken wat er ons wordt aangereikt vanuit bestaande (open source) pakketten
- onze "feature requests" afstemmen op wat er beschikbaar is. Als we met een hele specifieke feature request komen die nog niet bestaat, dan is het mogelijk een feature die eigenlijk niet zo nodig is. Als dat wel zo zou zijn, dan signaleren we dat aan de ontwikkelaars en community rond het pakket, in de hoop dat zij deze feature opnemen in hun roadmap.
- ...
Zelfidentificatie
De databank is niet afgesloten, en bovendien ook niet gecureerd. Iedereen die zichzelf identificeert, of geïdentificeerd wordt als professionele of professionaliserende artiest mag in de databank. Idem voor hun activiteiten. Kunstenpunt hanteert geen eigen poortwachterschap.
Kunstenpunt stelt drie mensen deeltijds tewerk om (één iemand per discipline) zelf actief metadata te verzamelen. Maar dat is niet voldoende, want er gebeuren bijzonder veel activiteiten door bijzonder veel actoren. Die allemaal overschouwen is onmogelijk. Daarom is het belangrijk dat we communities activeren en de mogelijkheid geven om de gegevens aan te vullen, te corrigeren, te verrijken, etc.
Kunstenpunt kan hierbij een faciliterende rol spelen. Bijvoorbeeld door helpen accenten te leggen, projecten te definiëren, bijeenkomsten te organiseren, ondersteuning te bieden, de gemeenschap samen en actief houden, etc.
Zie deze pagina voor verdere reflectie over aanvullen van data: data kwaliteit projecten.