(taal: Nederlands): Dionysos Now! (Q1590014)

Uit Knowledge Graph Kunstenpunt
Versie door Glen.lukemba (overleg | bijdragen) op 27 mei 2025 om 12:18 (text)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar:navigatie, zoeken

Met het door hem opgerichte ensemble Dionysos Now! brengt Tore Denys (°1973 te Roeselare) een

internationale cast van collega’s-zangers bijeen die elk voor zich ervaring hebben in het zingen van

(Vlaamse) polyfonie. De kennis die ze - zoals hijzelf - verwierven in andere internationale ensembles

(i.e. Tallis Scholars, Huelgas Ensemble, Collegium 1704, Gothic Voices, Collegium Vocale Gent etc.)

komt daarbij de groep ten goede.

Het ensemble, dat in een bezetting van 4 tot 8 zangers optreedt en sinds de formatie in 2020 pure

polyfonie zingt, koos tot nu bewust voor de herbeleving van het oeuvre van de vergeten Vlaamse

componist Adriaen Willaert (1490-1562), om van daaruit hun repertoire gestaag uit te breiden.

Adriaen Willaert, afkomstig uit Roeselare, was één van de meest gerenommeerdste componisten van

de renaissance, waarbij het hoogtepunt van zijn muzikale carrière zijn aanstelling was tot

kapelmeester van de San Marco basiliek van Venetië (1527 tot zijn dood in 1562)). Hij was de

sleutelfiguur in de ontwikkeling van de polyfonie zowel wat componeren betreft (samenvoeging van

de Franco-Vlaamse compositiestijl met de Italiaanse) als het uitvoeren ervan (door meerdere koren te

verdelen in de ruimte die met elkaar communiceren). De innovatieve Venetiaanse school die daaruit

ontstond, werd naast het Vaticaan en het hof van Ferrara het nieuw muzikaal centrum van Europa,

waarbij zowel de muziek als muziektheorie van Willaert een grote invloed op de componisten van de

volgende generatie zal hebben.

Dionysos Now! wil de muziek van Willaert na 400 jaar terug opfrissen in het Europees muzikaal

geheugen d.m.v. concerten en opnames.

Het ensemble presenteert zich daarbij bij zowel festivals gespecialiseerd in oude muziek (Laus

Polyphoniae Antwerpen, MA festival Brugge, Netwerk Oude Muziek Holland etc.) als bij concerten

waar deze muziek bewust tussen, of in combinatie met andere disciplines gebracht wordt (O-festival

Rotterdam, Theater aan Zee Oostende, Biennale van Venetië, Klara-festival Bozar, concertgebouw

Brugge) om op die manier een breder publiek warm te maken voor deze muziek.

Tore Tom Denys behaalde de titel Magister Artium voor trompet en pedagogie aan het

Conservatorium van Antwerpen bij Guido Segers, nadat hij ook in Gent 3 jaar bij Dirk Brossé en Alain

Roelant gestudeerd had. Tijdens zijn studies kreeg hij de kans om in verschillende vocaal-ensembles

mee te zingen, en hij besloot na het afsluiten van zijn trompetstudies in het buitenland zang te gaan

studeren. Daarvoor verhuisde hij naar Wenen, aan het Konservatorium der Stadt Wien aldaar. Tijdens

die studies werd hij na een auditie opgenomen in het Arnold Schoenberg-koor, en was er 6 jaar lid

van. Hij zong er zowel als solist, in kleine bezettingen als tuttist. Na een vervanging bij het koor van de

Weense Staatsopera kreeg hij de kans er gedurende 5 jaar te werken. Het was ook met dit koor dat

hij 6 zomers bij de Salzburger Festspiele bij de meeste opera-producties heeft meegezongen.

De vocale polyfonie, die hij in de St. Goedele-kathedraal in Brussel bij Erik Van Nevel had leren

kennen en zingen- en later bij diens ensemble Currende - bleef echter zijn eerste muzikale liefde. Hij

verliet het Koor van de Weense Opera om bij het Belgische vocaal kwartet Capilla Flamenca vast lid te

worden en de tenorpartij voor zich te nemen. Dit deed hij tot het einde van de groep in 2015. Nog

steeds in Wenen wonend, was hij intussen medestichter van het vocaal ensemble Cinquecento, dat

zich ging specialiseren in composities van de franco-vlaamse componisten in dienst van het Weense

hof tussen 1490 en 1600. Talrijke prijs-gekroonde CD’s werden en worden tot heden met deze

formatie opgenomen..

De vele leerrijke ervaringen die hij in de laatste 25 jaar heeft gemaakt bij verschillende Europese

ensembles (Arnold Schoenberg Koor, Collegium Vocale Gent, Clemencic Consort, Weser Renaissance,

Huelgas Ensemble, Gesualdo Consort, L’ Arpeggiata, etc.) helpen hem bij het omzetten van een eigen

visie op de polyfonie bij zijn nieuw zelf opgericht ensemble.

Dionysos Now! is een Covid-project...of hoe de pandemie tot creativiteit kan aanzetten. Tijdens de

eerste lockdown benutte Tore Tom Denys de vrijgekomen tijd om van de manuscripten van Adriaen

Willaert, die hij letterlijk van onder het stof haalde, te bestuderen en in moderne, zingbare edities te

maken. Na die lockdown nodigde hij zijn collega’s zangers om aan de slag te gaan met die muziek.

Ondertussen zijn er 6 LP’s/CD’s opgenomen, meerdere live opnames gemaakt, twee concertfilms en

en een reclame-spot gedraaid en werden tal van concerten uitgevoerd. De bron van materiaal van

Adriaen Willaert (verspreid over de vele Europese bibliotheken) is nog groot en biedt dus nog heel

veel toekomstperspectief !

www.dionysosnow.com