Nederlands:Alexander Makay (Q494087): verschil tussen versies
eerste upload |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
| Regel 1: | Regel 1: | ||
<p>Alexander Makay (°1979) is een Belgisch gitarist-componist. Hij begon zijn</p>gitaaropleiding op jonge leeftijd aan het Stedelijk Conservatorium van Brugge in de |
|||
<p>Alexander Makay, een Vlaams gitarist met Hongaarse roots, begon zijn gitaarstudies op 8-jarige leeftijd in de klas van Jacques Vande Ginste in het Stedelijk Conservatorium te Brugge. Hij studeerde af met 96% en haalde een eerste prijs in de Axion Classics Wedstrijd van Dexia (Pro Civitate), zowel voor kamermuziek (1997) in duo met gitarist Stefan Gaelens als voor solisten (1998). In 2009 werd hij uitgenodigd als jurylid voor de finaleproeven van dezelfde wedstrijd.</p><p>Alexander vervolgde zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium van Gent in de klas van Yves Storms. Daarnaast studeerde hij ook Harmonie, Contrapunt en Fuga bij Anna-Maria Van Haute. Tijdens die opleiding volgde hij regelmatig privéles bij Armand Coeck, wiens solo gitaarmuziek en concerto een onderdeel vormen van zijn repertoire.</p><p>Alexander specialiseerde zich in de vertolking van werken van Johann Sebastian Bach op gitaar. Hij was betrokken in een chaconneproject in het Concertgebouw te Brugge met de chaconne in d (2002), en één van de hoogtepunten in zijn carrière tot nu toe was een succesvol concert met de integrale uitvoering van zijn eigen bewerking van Bachs Goldbergvariaties in de Bijloke (2006) in duo met Yves Storms. Onder de naam ‘Contrapunto’ vormt hij een duo met traversospeler Patrick Beuckels, met als kernprogramma werk van Bach. </p><p>Alexanders repertoire strekt zich van Middeleeuwse muziek tot hedendaagse werken, als solist, maar ook in verschillende kamermuziekverbanden. Hij trad verscheidene keren op als solist met orkest.<br />Hij is stichter van ‘Een podium voor de Passie’, een benefietconcertreeks in Brugge.<br />Als componist schreef hij verschillende werken voor gitaar, een koorwerk en een bundel voor piano, orgel of klavecimbel, ‘12 Reflections on 2138’, die in het najaar 2010 gebubliceerd wordt samen met een opname van het werk.</p><p>Momenteel is Alexander Makay actief als uitvoerend muzikant, componist en bewerker. Tevens is hij ook verbonden als leraar gitaar aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord te Menen.</p> |
|||
klas van Jacques Vande Ginste. Deze opleiding resulteerde in het behalen van een |
|||
eerste prijs in de DEXIA-wedstrijd, zowel voor kamermuziek als voor gitaar solo.
Hij |
|||
vervolgde zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium te Gent in de klas van Yves |
|||
Storms en via privéles bij gitarist-componist Armand Coeck. |
|||
Alexander concerteert voornamelijk als soloartiest en realiseerde verscheidene |
|||
opnames die zijn praktijk als veelzijdig muzikant illustreren. |
|||
Als componist staan meerdere werken op zijn naam, zowel voor gitaar, klavecimbel |
|||
als voor kleine kamermuziekbezetting. Hij maakte gitaartranscripties van werk van |
|||
ondermeer Bach, Chopin en Wagner. |
|||
Sinds het einde van zijn dertiger jaren tekent een stilistische evolutie zich duidelijk af: |
|||
enerzijds is Alexander één van de pioniers in de revival van de laat negentiende- |
|||
eeuwse stijl van Francisco Tárrega. Daarbij exploreert hij het klassieke gitaarspel op |
|||
darmsnaren zonder nagels op een kopie van een Torresgitaar. Daarnaast verdiept hij |
|||
zich in de gitaartechniek van Mark Knopfler op elektrische gitaar en steelstring; deze |
|||
techniek exploreert hij in zijn eigen songs als singer-songwriter. |
|||
Hij is de stichter van de Brugse benefietconcertreeks Een Podium voor de Passie en |
|||
is artistiek directeur van De Appelvink. Deze concertreeks legt de focus op niet- |
|||
alledaagse instrumenten en artiesten met een unieke invalshoek. De Appelvink |
|||
voegt zo een extra dimensie toe aan het reeds rijkgeschakeerde muzikaal-culturele |
|||
landschap van het Brugse Ommeland. |
|||
Huidige versie van 16 aug 2024 12:44
Alexander Makay (°1979) is een Belgisch gitarist-componist. Hij begon zijn
gitaaropleiding op jonge leeftijd aan het Stedelijk Conservatorium van Brugge in de
klas van Jacques Vande Ginste. Deze opleiding resulteerde in het behalen van een
eerste prijs in de DEXIA-wedstrijd, zowel voor kamermuziek als voor gitaar solo. Hij
vervolgde zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium te Gent in de klas van Yves
Storms en via privéles bij gitarist-componist Armand Coeck.
Alexander concerteert voornamelijk als soloartiest en realiseerde verscheidene
opnames die zijn praktijk als veelzijdig muzikant illustreren.
Als componist staan meerdere werken op zijn naam, zowel voor gitaar, klavecimbel
als voor kleine kamermuziekbezetting. Hij maakte gitaartranscripties van werk van
ondermeer Bach, Chopin en Wagner.
Sinds het einde van zijn dertiger jaren tekent een stilistische evolutie zich duidelijk af:
enerzijds is Alexander één van de pioniers in de revival van de laat negentiende-
eeuwse stijl van Francisco Tárrega. Daarbij exploreert hij het klassieke gitaarspel op
darmsnaren zonder nagels op een kopie van een Torresgitaar. Daarnaast verdiept hij
zich in de gitaartechniek van Mark Knopfler op elektrische gitaar en steelstring; deze
techniek exploreert hij in zijn eigen songs als singer-songwriter.
Hij is de stichter van de Brugse benefietconcertreeks Een Podium voor de Passie en
is artistiek directeur van De Appelvink. Deze concertreeks legt de focus op niet-
alledaagse instrumenten en artiesten met een unieke invalshoek. De Appelvink
voegt zo een extra dimensie toe aan het reeds rijkgeschakeerde muzikaal-culturele
landschap van het Brugse Ommeland.
