Nederlands:Aurélie Nyirabikali Lierman (Q498481): verschil tussen versies
(eerste upload) |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
<p style="box-sizing: border-box; border: 0px; margin: 0px 0px 24px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline"> | <p style="box-sizing: border-box; border: 0px; margin: 0px 0px 24px; outline: 0px; padding: 0px; vertical-align: baseline">Aurélie Nyirabikali Lierman is geboren in Karago, Rwanda, maar groeide op in België sinds haar tweede. Geboeid door de verhalende kracht van abstract geluid en muziek voegt Lierman vaak dramatische en documentaire elementen toe aan een muziek compositorische structuur (of net andersom). Lierman’s oeuvre is dan ook multi disciplinair en balanceert zich tussenin radio kunst, installatie kunst, performance kunst, stemkunst en compositie. Als rode draad haar ruime collectie aan unieke field recordings en soundscapes uit landelijk en stedelijk hedendaags Oost-Afrika. Geluid per geluid transformeert en boetseert ze al die zelf verzamelde klanken tot iets wat ze omschrijft als “Afrique Concrète”. Haar onophoudelijke experiment en spel met hybride vormen heeft ondermeer geleid tot samenwerkingen met gelijkgestemde kunstenaars uit uiteenlopende disciplines. Waaronder haar geluidsinstallatie Sampling the Man of Memory – tentoongesteld in de expositie ‘Patterns for (Re)cognition’ in Kunsthalle Basel (CH) en Bozar (Brussel, BE)- een creatie voortgevloeid uit een samenwerking met Belgisch visueel kunstenaar Vincent Meessen (Belgische inzending voor de Biënnale van Venetië 2015). Concertgebouw Brugge (BE) nomineerde Lierman als Seizoenscomponist 2021 – 2022, gelijktijdig met Seizoensdenker David Van Reybrouck en Seizoenskunstenaar Yaqine Hamzaoui.</p> |
Huidige versie van 23 sep 2024 om 20:28
Aurélie Nyirabikali Lierman is geboren in Karago, Rwanda, maar groeide op in België sinds haar tweede. Geboeid door de verhalende kracht van abstract geluid en muziek voegt Lierman vaak dramatische en documentaire elementen toe aan een muziek compositorische structuur (of net andersom). Lierman’s oeuvre is dan ook multi disciplinair en balanceert zich tussenin radio kunst, installatie kunst, performance kunst, stemkunst en compositie. Als rode draad haar ruime collectie aan unieke field recordings en soundscapes uit landelijk en stedelijk hedendaags Oost-Afrika. Geluid per geluid transformeert en boetseert ze al die zelf verzamelde klanken tot iets wat ze omschrijft als “Afrique Concrète”. Haar onophoudelijke experiment en spel met hybride vormen heeft ondermeer geleid tot samenwerkingen met gelijkgestemde kunstenaars uit uiteenlopende disciplines. Waaronder haar geluidsinstallatie Sampling the Man of Memory – tentoongesteld in de expositie ‘Patterns for (Re)cognition’ in Kunsthalle Basel (CH) en Bozar (Brussel, BE)- een creatie voortgevloeid uit een samenwerking met Belgisch visueel kunstenaar Vincent Meessen (Belgische inzending voor de Biënnale van Venetië 2015). Concertgebouw Brugge (BE) nomineerde Lierman als Seizoenscomponist 2021 – 2022, gelijktijdig met Seizoensdenker David Van Reybrouck en Seizoenskunstenaar Yaqine Hamzaoui.