Nederlands:Ben Van Nespen (Q500580): verschil tussen versies

Uit Knowledge Graph Kunstenpunt
Ga naar:navigatie, zoeken
(eerste upload)
 
Geen bewerkingssamenvatting
 
Regel 1: Regel 1:
<p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">Ben Van Nespen (Antwerpen, &deg;1978) kwam reeds op jonge leeftijd in contact met het orgel en het klavecimbel aan de Muziekacademie &ldquo;Jozef Pauly&rdquo; in Ekeren. Op 15-jarige leeftijd speelde hij zijn eerste orgelrecital, met op het programma de complete cyclus &quot;La Nativit&eacute; du Seigneur&quot; van Olivier Messiaen, in de St.-Katharinakerk in Hoogstraten.</p><p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">Aan het Lemmensinstituut in Leuven behaalde hij de meestergraad en het specialisatiediploma voor orgel bij Reitze Smits en tevens de meestergraad voor klavecimbel bij Kris Verhelst. Daarnaast volgde hij diverse cursussen bij o.a. Jos Van Immerseel, Joris Verdin, Herman Stinders, Ludger Lohmann, Hans-Ola Ericsson, Stef Tuinstra en Menno van Delft.</p><p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">Hij behaalde verschillende prijzen:</p><ul style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem"><li style="box-sizing: border-box">1ste prijs voor klavecimbel in de &quot;Nationale Muziekwedstrijd van het Gemeentekrediet&quot; (1996-97).</li><li style="box-sizing: border-box">1ste prijs op het 7e Orgelconcours in Leiden (1998), in de categorie &quot;20ste-eeuwse muziek&quot;.</li><li style="box-sizing: border-box">1ste prijs op het orgelconcours &ldquo;Musica Antiqua&rdquo; in Brugge (2009), als eerste Belg ooit sinds de stichting van het festival en het orgelconcours in 1964.</li></ul><p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">Als solist op orgel en klavecimbel vertolkt hij een uitgebreid repertoire, van de 16de tot de 21ste eeuw. Hij cre&euml;erde enkele werken van Vlaamse componisten waaronder Frans Geysen, Lucien Goethals, Martin Valcke en Sebastiaan Van Steenberge.</p><p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">Als basso continuo-speler werkte hij o.a. met&nbsp;<a href="https://animaeterna.be/">Anima Eterna</a>,&nbsp;<a href="https://b-rock.org/nl/">B&rsquo;Rock</a>,&nbsp;<a href="https://www.concertodamsterdam.nl/">Concerto d'Amsterdam</a>,&nbsp;<a href="https://currende.be/index.php/nl/">Currende</a>,&nbsp;<a href="http://www.ensemble-a.be/">Ensemble a</a>,&nbsp;<a href="https://www.hildebrandtconsort.org/">Hildebrandt Consort</a>,&nbsp;<a href="https://www.inalto.fr/">InAlto</a>, Lingua Franca,&nbsp;<a href="http://oltremontano.com/NL/index.php">Oltremontano</a>,&nbsp;<a href="http://redherring.be/">Red Herring</a>&nbsp;en&nbsp;<a href="https://www.ricercarconsort.com/">Ricercar Consort</a>.</p><p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">Momenteel is hij lid van het nieuwe barokensemble&nbsp;<a href="https://lepavillondemusique.be/">&quot;Le Pavillon de Musique&quot;</a>&nbsp;(o.l.v.&nbsp;<a href="https://anncnop.com/">Ann Cnop</a>), dat in 2021 een eerste&nbsp;<a href="https://www.etcetera-records.com/album/757/brussels-1734-vi-concerti-violin">cd</a>&nbsp;uitbracht bij het label Etcetera, met de 6 recent herontdekte vioolconcerto's (Brussel, 1734) van Henri-Jacques De Croes. In 2022 verscheen een tweede&nbsp;<a href="https://www.etcetera-records.com/album/836/missa-5-voci-con-stromenti">cd</a>, met daarop enkele wereldpremi&egrave;res van vocale werken van de 18de-eeuwse Napolitaanse componist Giacomo Sarcuni.</p><p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">Buiten de &quot;oude muziek&quot;-wereld was hij ook te horen in producties met o.a. Emanon, het Telos Ensemble (12 saxen),&nbsp;<a href="http://www.blindman.be/nl">Bl!ndman</a>&nbsp;en verschillende symfonische orkesten.</p><p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">Hij concerteerde in Groot-Brittanni&euml;, Duitsland, Frankrijk, Itali&euml;, Nederland, Oostenrijk, Polen en Zweden. Ook werkte hij mee aan diverse operaproducties en radio-, tv- en cd-opnames.</p><p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">Als leraar orgel, klavecimbel, klavierklas en begeleidingspraktijk is hij werkzaam aan de muziekacademies van Ekeren en Wilrijk.</p><p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">In 2013 realiseerde hij zijn eerste&nbsp;<a href="https://www.organroxx.com/shop/product/ben-van-nespen-1616">solo-cd</a>, opgenomen op het historische orgel van de St.-Pieterskerk in Turnhout. In 2021 werkte hij mee aan een opname rond gerestaureerde Clerinx-orgels voor het tijdschrift&nbsp;<a href="https://www.orgelkunst.be/en/bestellen/cd-19-clerinx-orgels">Orgelkunst</a>.</p>
<p style="box-sizing: border-box; margin-top: 0px; margin-bottom: 1rem">Ben Van Nespen (Antwerpen, °1978) kwam reeds op jonge leeftijd in contact met het orgel en het klavecimbel aan de Muziekacademie “Jozef Pauly” in Ekeren. Op 15-jarige leeftijd speelde hij zijn eerste orgelrecital, met op het programma de complete cyclus "La Nativité du Seigneur" van Olivier Messiaen, in de St.-Katharinakerk in Hoogstraten. Aan het Lemmensinstituut in Leuven behaalde hij de meestergraad en het specialisatiediploma voor orgel bij Reitze Smits en tevens de meestergraad voor klavecimbel bij Kris Verhelst. Daarnaast volgde hij diverse cursussen bij o.a. Jos Van Immerseel, Joris Verdin, Herman Stinders, Ludger Lohmann, Hans-Ola Ericsson, Stef Tuinstra en Menno van Delft. Hij behaalde verschillende prijzen: 1ste prijs voor klavecimbel in de "Nationale Muziekwedstrijd van het Gemeentekrediet" (1996-97). 1ste prijs op het 7e Orgelconcours in Leiden (1998), in de categorie "20ste-eeuwse muziek". 1ste prijs op het orgelconcours “Musica Antiqua” in Brugge (2009), als eerste Belg ooit sinds de stichting van het festival en het orgelconcours in 1964. Als solist op orgel en klavecimbel vertolkt hij een uitgebreid repertoire, van de 16de tot de 21ste eeuw. Hij creëerde enkele werken van Vlaamse componisten waaronder Frans Geysen, Lucien Goethals, Martin Valcke en Sebastiaan Van Steenberge. Als basso continuo-speler werkte hij o.a. met Anima Eterna, B’Rock, Concerto d'Amsterdam, Currende, Ensemble a, Hildebrandt Consort, InAlto, Lingua Franca, Oltremontano, Red Herring en Ricercar Consort. Momenteel is hij lid van het nieuwe barokensemble "Le Pavillon de Musique" (o.l.v. Ann Cnop), dat in 2021 een eerste cd uitbracht bij het label Etcetera, met de 6 recent herontdekte vioolconcerto's (Brussel, 1734) van Henri-Jacques De Croes. In 2022 verscheen een tweede cd, met daarop enkele wereldpremières van vocale werken van de 18de-eeuwse Napolitaanse componist Giacomo Sarcuni. Buiten de "oude muziek"-wereld was hij ook te horen in producties met o.a. Emanon, het Telos Ensemble (12 saxen), Bl!ndman en verschillende symfonische orkesten. Hij concerteerde in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen en Zweden. Ook werkte hij mee aan diverse operaproducties en radio-, tv- en cd-opnames. Als leraar orgel, klavecimbel, klavierklas en begeleidingspraktijk is hij werkzaam aan de muziekacademies van Ekeren en Wilrijk. In 2013 realiseerde hij zijn eerste solo-cd, opgenomen op het historische orgel van de St.-Pieterskerk in Turnhout. In 2021 werkte hij mee aan een opname rond gerestaureerde Clerinx-orgels voor het tijdschrift Orgelkunst.</p>

Huidige versie van 18 sep 2024 om 21:11

Ben Van Nespen (Antwerpen, °1978) kwam reeds op jonge leeftijd in contact met het orgel en het klavecimbel aan de Muziekacademie “Jozef Pauly” in Ekeren. Op 15-jarige leeftijd speelde hij zijn eerste orgelrecital, met op het programma de complete cyclus "La Nativité du Seigneur" van Olivier Messiaen, in de St.-Katharinakerk in Hoogstraten. Aan het Lemmensinstituut in Leuven behaalde hij de meestergraad en het specialisatiediploma voor orgel bij Reitze Smits en tevens de meestergraad voor klavecimbel bij Kris Verhelst. Daarnaast volgde hij diverse cursussen bij o.a. Jos Van Immerseel, Joris Verdin, Herman Stinders, Ludger Lohmann, Hans-Ola Ericsson, Stef Tuinstra en Menno van Delft. Hij behaalde verschillende prijzen: 1ste prijs voor klavecimbel in de "Nationale Muziekwedstrijd van het Gemeentekrediet" (1996-97). 1ste prijs op het 7e Orgelconcours in Leiden (1998), in de categorie "20ste-eeuwse muziek". 1ste prijs op het orgelconcours “Musica Antiqua” in Brugge (2009), als eerste Belg ooit sinds de stichting van het festival en het orgelconcours in 1964. Als solist op orgel en klavecimbel vertolkt hij een uitgebreid repertoire, van de 16de tot de 21ste eeuw. Hij creëerde enkele werken van Vlaamse componisten waaronder Frans Geysen, Lucien Goethals, Martin Valcke en Sebastiaan Van Steenberge. Als basso continuo-speler werkte hij o.a. met Anima Eterna, B’Rock, Concerto d'Amsterdam, Currende, Ensemble a, Hildebrandt Consort, InAlto, Lingua Franca, Oltremontano, Red Herring en Ricercar Consort. Momenteel is hij lid van het nieuwe barokensemble "Le Pavillon de Musique" (o.l.v. Ann Cnop), dat in 2021 een eerste cd uitbracht bij het label Etcetera, met de 6 recent herontdekte vioolconcerto's (Brussel, 1734) van Henri-Jacques De Croes. In 2022 verscheen een tweede cd, met daarop enkele wereldpremières van vocale werken van de 18de-eeuwse Napolitaanse componist Giacomo Sarcuni. Buiten de "oude muziek"-wereld was hij ook te horen in producties met o.a. Emanon, het Telos Ensemble (12 saxen), Bl!ndman en verschillende symfonische orkesten. Hij concerteerde in Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen en Zweden. Ook werkte hij mee aan diverse operaproducties en radio-, tv- en cd-opnames. Als leraar orgel, klavecimbel, klavierklas en begeleidingspraktijk is hij werkzaam aan de muziekacademies van Ekeren en Wilrijk. In 2013 realiseerde hij zijn eerste solo-cd, opgenomen op het historische orgel van de St.-Pieterskerk in Turnhout. In 2021 werkte hij mee aan een opname rond gerestaureerde Clerinx-orgels voor het tijdschrift Orgelkunst.